Hjælp til praksis i skolerne.
Formålet med specialvejlederne er at opkvalificere skolens og hjemmets samarbejde om inklusion og specialundervisning.
Målgruppen er enkelte elever, grupper, klasser, teams og ledelse i SFO, almenskole og specialklasser.
Hvordan?
Specialvejlederne kan yde supervision, sparring og vejledning samt foretage observation.
Specialvejlederne kan deltage i undervisning med henblik på situeret læring.
Specialvejlederne kan indgå i både korte og længerevarende forløb efter behov.
Med hvilken tilgang?
Specialvejlederne arbejder med udgangspunkt i den gode historie og udviklingspotentialet hos det enkelte barn.
Der arbejdes med en systematisk, koordineret og dokumenteret tilgang. Der lægges vægt på samarbejde mellem elev, forældre, lærere, pædagoger og specialvejleder samt evt. tilknyttet psykolog.
Specialvejlederne har fokus på inkluderende læringsmiljøer.
Specialvejlederfunktionen
Hvad er formålet:
Vi arbejder med at skabe trivsel i fællesskaber – at skabe miljøer hvor børn ses, lærer, trives, deltager og tør livet.
Enkelte børn, grupper, klasser, teams og ledelse i sfo, almen skole og specialgrupper/klasser
Hvem er vi:
Specialvejlederne er lærere/pædagoger som har mange års erfaring med arbejdet i skoler og institutioner, og som bruger denne viden og erfaring til at vejlede personaler og familier.
Tilgangen er praksisrettet - vi tager udgangspunkt i de miljøer barnet er en del af og vejleder herudfra, hvad man som lærer/pædagog og forældre kan gøre for at øge barnets deltagelsesmuligheder, trivsel og læring.
Vores tilgang:
Vi har fokus både på det, der er svært, og på den gode historie - og bringer således barnets/klassens perspektiv og ressourcer i spil. Vi arbejder med en systematisk, koordineret og dokumenteret tilgang, hvor der lægges vægt på samarbejdet mellem barn, forældre og lærere/pædagoger.
Hvad gør vi:
- Observationer i klasser
- Vejledning/sparring
- Oplæg
- Vidensdeling
- Sagsafklaring
- Tovholder funktion
Spørgsmål kan rettes til: