Retten til aktindsigt ifølge Forvaltningsloven
Efter forvaltningslovens § 9, stk. 1, kan den, der er part i en sag, hvori der er eller vil blive truffet afgørelse af en forvaltningsvirksomhed, forlange at blive gjort bekendt med sagens dokumenter.
Du kan søge om aktindsigt hos Trivsel og Læring (PPR), Norddjurs Kommune, hvis du ønsker at få adgang til dokumenter eller oplysninger, der indgår i den administrative sagsbehandling.
Du kan som udgangspunkt få aktindsigt i alle slags dokumenter, som for eksempel journaliserede dokumenter, breve og e-mails.
Begrænsninger i adgangen til aktindsigt
- Efter forvaltningslovens § 12 omfatter retten til aktindsigt ikke en myndigheds interne arbejdsdokumenter. Udkast til afgørelser, samt visdomsbøger og praksisoversigter karakteriseres som udgangspunkt som interne arbejdsdokumenter og er ikke omfattet af retten til aktindsigt.
- Specielt vedrørende § 12 i forvaltningsloven – Interne notater:
- Som interne arbejdsdokumenter anses dokumenter, der udarbejdes af en myndighed til eget brug og ikke efterfølgende sendes til udenforstående. Interne arbejdsdokumenter kan fx. være mødereferater, notater ,forslag til afgørelser, afgørelsesudkast, intern dialog og forberedelsesproces, praksisoversigter og egne iagttagelser.
Du kan henvende dig mundtligt eller skriftligt til Trivsel og Læring (PPR), som behandler den sag, du ønsker aktindsigt i.
Du kan også sende din anmodning til sko.dag@norddjurs.dk. eller til kommunens hovedpostkasse sikkerpost@norddjurs.dk .
Der er ikke noget krav om, at du begrunder din anmodning om aktindsigt.
Hvis anmodningen er uklar, kan du blive kontaktet, såfremt der måtte være et ønske om at præcisere omfanget af aktindsigtsanmodningen.
Unge over 15 år
Det er en konkret og individuel vurdering, når der anmodes om aktindsigt vedr. en ung i alderen 15. til det 18. leveår. Hvis der er informationer, som vi må antage ikke vedkommer en forældre eller øvrig part, så skal disse informationer undlades aktindsigten,såfremt der ikke er samtykke fra den unge . Dette er følger af databeskyttelseslovens § 6, stk. 3.
Tidsfrist
Trivsel og Læring (PPR) skal færdigbehandle din anmodning om aktindsigt inden syv arbejdsdage efter modtagelsen, medmindre dette på grund af for eksempel sagens omfang eller kompleksitet undtagelsesvis ikke er muligt. Hvis anmodningen ikke bevares inden syv hverdage, skal kommunen give dig besked om årsagen til fristoverskridelsen og om, hvornår anmodningen forventes færdigbehandlet.
Arkivloven giver mulighed for at søge tilladelse til at se arkivmateriale om en selv og til f.eks. slægtsforskning eller forskning. Kommunearkivet afgør, om der kan gives tilladelse ud fra arkivlovens tilgængelighedsfrister.
Klagevejledning
Klage over manglede imødekommelse af anmodning om aktindsigt kan jf. forvaltningslovens § 16, stk. 4 ske til Ankestyrelsen på mail: sikkermail@ast.dk.
Du kan læse mere om aktindsigt og offentlighed i forvaltningen på borger.dk